سرمایه: لبنیات مانند شیر منبع خوبی از تریپتوفان است و به خواب شما کمک خواهد کرد. تریپتوفان اسیدآمینه ای است که بدن آن را به ملاتونین و سروتونین تبدیل می کند. هر دو این مواد در ایجاد و برانگیختن خواب موثر هستند. سایر غذاهایی که حاوی تریپتوفان هستند شامل موز، جودوسر، ماکیان (مرغ و خروس) و مغزها (بادام و پسته) هستند.برای اینکه شانس خود را به منظور داشتن یک خواب آرام افزایش دهید پیش از خواب یک وعده غذای سبک میل کنید که ترکیب اصلی آن کربوهیدرات بوده و مقدار کمی پروتئین داشته باشد. به نظر می رسد رژیم غذایی با ترکیب کربوهیدرات زیاد و پروتئین کم میزان دسترسی تریپتوفان به مغز را افزایش می دهد و به ساخت ملاتونین و سروتونین بیشتر کمک می کند. چند نمونه از غذاهایی که مصرف آنها قبل از خواب به خوابیدن کمک می کند عبارتند از: - یک کاسه کوچک سوپ جو، یا غلات و حبوبات که حاوی شیر کم چرب باشد
- یک تکه نان شیرین یا کلوچه به همراه یک تکه پنیر یا یک تکه ژامبون
- یک عدد سیب کوچک به همراه یک تکه پنیر
- ماست.
در هر صورت قبل از خواب از خوردن غذاهای پرپروتئین پرهیز کنید چرا که این غذاها به میزان زیادی حاوی تیروزین هستند. تیروزین یک نوع اسیدآمینه است که سبب تحریک فعالیت های مغزی می شود.
سایر غذاهایی که باید از خوردن آنها قبل از خواب اجتناب شود عبارتند از:
1- غذاهای سنگین و تند به خصوص اگر مستعد ناراحتی سوزش معده هستید
2- غذای بیش از حد سبب می شود در موقع دراز کشیدن از نظر جسمی راحت نباشید
3- نوشیدن زیاد مایعات قبل از خواب باعث می شود طی شب به طور مکرر برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار شوید
4- کافئین یک محرک است و می تواند فعالیت سیستم عصبی فرد را افزایش داده و موجب سخت تر شدن شروع خواب شود.
تقریباً همه افراد بعضی از شب ها بی خوابی دارند اما اگر به طور مرتب یا مکرر دچار مشکلاتی در خوابیدن می شوید یا اینکه بی خواب می مانید حتماً با یک پزشک مشاوره کنید تا علت مشکل خواب شما تشخیص داده شده و درمان شود.

منبع:سایت نواندیش