باشگاه خبرنگاران: کودکانى که ساعت هاى طولانى از کامپیوتر استفاده مى کنند از سایر فعالیت هاى لازم براى رشد مانند فعالیت هاى تحصیلی، ارتباطى و اجتماعى عقب مى مانند و استفاده زیاد از کامپیوتر منجر به چاقی، افت عملکرد ارتباطى و اجتماعى و افزایش احساس تنهایى و افسردگى مى گردد.دکتر فریبا عرب گل، فوق تخصص روانپزشکى کودک و نوجوان گفت: مهمترین عامل براى تعیین اثر مثبت و یا منفى کامپیوتر یکى مدت زمان استفاده کودک و نوجوان است و دیگرى نوع فعالیت هایى که وى درگیر ‌آن مى شود.وى افزود: استفاده از بازى هاى خشن کامپیوترى به خصوص در کودکانى که نظر سرشتى و یا محیط خانوادگى مستعد پرخاشگرى و یا اختلالات رفتارى هستند با افزایش پرخاشگرى همراه است.عرب گل خاطرنشان کرد: استفاده از برنامه هاى صحیح آموزشى فرصتى را براى خلق کردن و اکتشاف در اختیار کودک قرار مى دهد، نرم افزارهاى متناسب با سطح رشدى کودک، فرصتى را براى تفکر، اکتشاف و بدست آوردن پاسخ در اختیار کودک قرار مى دهد و قدرت تفکر و خلاقیت وى را شکوفا مى کند و توانایى تفکرحل مسئله را در وى تقویت مى کند.این روانپزشک کودک و نوجوان تصریح کرد: به طور مثال نرم افزارهاى گرافیکى مى تواند براى کودک جالب باشد چرا که اثر خودش را در محیط امتحان مى کند و انگیزه خلق تصاویر نمادین را در وى بیدار مى کند.وى تاکید کرد: استفاده از کامپیوتر براى کودکان زیر سه سال توصیه نمى شود و تا این مرحله سنى بهتر است انرژى کودک صرف یادگیرى مهارت هاى حرکتی، زبانی، ارتباط برقرارکردن و بازى کردن شود.عرب گل ادامه داد: فعالیت کامپیوترى مورد استفاده از سوى کودک باید باعث افزایش خلاقیت و انگیزه وى شود و به وى فرصتى براى باز کردن به کشف کردن و تجربه کردن بدهد.